Sublimacja umożliwia szybkie przeniesienie wydrukowanego wzoru na podłoże poliestrowe. Cały proces jest bardzo prosty. Najpierw wykonuje się wydruk tuszami sublimacyjnymi w standardzie CMYK na papierze transferowym. Następnie przenosi się obraz na podłoże, wykorzystując do tego prasę termotransferową. Pod wpływem wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia pigmenty tuszu przechodzą ze stanu stałego bezpośrednio w stan gazowy (zachodzi tu zjawisko sublimacji), a następnie są wchłaniane przez włókna poliestrowe.
Zastosowanie druku sublimacyjnego
Z drukiem sublimacyjnym spotykasz się codziennie. Sportowa koszulka z emblematami ulubionej drużyny piłkarskiej. Dodatki do wnętrz z ciekawym wzorem (poduszki, obrusy). Kubek do kawy z zabawną grafiką albo smycz reklamowa z adresem internetowym firmy. Każdy z tych przedmiotów mógł zostać zadrukowany metodą sublimacji.
Warunek jest jeden – podłoże musi zawierać jasne włókna poliestrowe. Z tego względu druk sublimacyjny wykorzystywany jest do znakowania jasnych tekstyliów, jak również innych materiałów pokrytych wcześniej białym lub bezbarwnym lakierem poliestrowym – drewna, metali, płyt laminatowych, ceramiki czy porcelitu.
Zalety druku sublimacyjnego
Ze względu na wysoką wydajność, krótki czas realizacji oraz trwałość uzyskanych w ten sposób nadruków, metoda sublimacji jest bardzo rozpowszechniona w branży reklamowej.
Nadruk zachowuje elastyczność i nie pęka, dzięki czemu można go wykorzystać do znakowania przedmiotów narażonych na odkształcanie, np. odzieży, tapicerki, poduszek, obrusów, piórników, smyczy, plecaków.
Druk jest odporny na pranie, ścieranie czy niekorzystne warunki atmosferyczne, zatem wyroby zachowują swoje praktyczne właściwości – ubrania nadają się do codziennego noszenia i łatwo utrzymać je w czystości.
Co więcej, jakość nadruku jest wręcz fenomenalna. Uzyskany w ten sposób obraz ma ostre kontury i mocno nasycone barwy, nie ma też żadnego problemu z uzyskaniem wzoru wielokolorowego czy przejść tonalnych (gradientów).
Sublimacja umożliwia odwzorowanie fotografii czy skomplikowanych grafik, co jest szczególnie przydatne podczas znakowania koszulek, gadżetów filmowych czy spersonalizowanych prezentów.
Zastanawiasz się, czy druk sublimacyjny jest korzystny pod względem finansowym? Ponieważ w tej metodzie nie trzeba wykonywać matrycy, sublimacja opłaca się zarówno przy dużych nakładach, jak i pojedynczych zamówieniach.